Select Page

Onze samenwerkingspartner Gideon Peters van Scrum Company schreef een inspirerend artikel over agile strategie.

Strategie maken doen organisaties zolang ze bestaan. Of je nu een startup bent of een ministerie, er komt een moment dat je wil weten waar je heen gaat. In ieder geval het komende jaar, of langer. Zo’n strategie geeft een kader aan de beslissingen die in een organisatie worden genomen, sommigen klein en operationeel, anderen groot en ver reikend. In geval van twijfel, geeft de strategie het antwoord.

Althans, dat is wat we ervan verwachten. In praktijk is het maken en het “leven” van strategie een complex proces. Het maken van keuzes voor de langere termijn, het overbrengen van die keuzes en het leren van alles wat er gebeurt bij het bedenken én uitvoeren van de strategie, is best moeilijk. Als je niet uitkijkt wordt een strategie een papieren werkelijkheid, die losstaat van al het spannende dat er in de omgeving en bij medewerkers gebeurt. “Strategic planning [as we know it] is dead,” in de woorden van William Vanderbloemen.

De sleutel ligt in het maken én bijstellen van een “levende strategie:” een strategie die ademt, groeit en beweegt, in plaats van wegrot bij de afdeling Strategy & Business Development. Zo’n levende strategie is gebouwd met medewerkers en stakeholders, zet in de uitvoering telkens kleine stapjes en omarmt het experiment. Wij noemen dat Agile Strategie en in dit blog vertel ik hoe dat in hoofdlijnen werkt.

Lees verder op de site van Scrum Company