Per 1 februari is Maurits Speksnijder partner bij Jester Strategy. Collega-jester Linda Kaput spreekt met hem over de veranderende wereld en hoe zijn nieuwe rol bij Jester er eigenlijk al jaren aan zat te komen.

Maurits, welkom! We zijn erg blij dat je ons team komt versterken. Ietwat obligaat, maar ik vraag het toch maar even: wie ben jij?

Ik ben Maurits Speksnijder, strateeg in hart en nieren. Ik woon in Gouda met mijn vrouw en vier kinderen. Voor Jester was ik lid van de directie van Randstad Nederland, waar ik verantwoordelijk was voor de adviespraktijk van Randstad. Daarvoor heb ik als adviseur gewerkt bij onder andere EY en Capgemini Consulting. Buiten werk mag je me altijd wakker maken voor een (snel) rondje op de racefiets.

Wat heeft jou overtuigd partner te worden bij Jester?

Ik ken Jester vanuit het perspectief van de klant. Bij Randstad hebben we al veel samengewerkt. Ik heb voor Jester gekozen omdat ik als klant onder de indruk was van de methodisch gedegen aanpak. Deze mensen weten precies wat nodig is om met een hoop creativiteit tot relevante en gedragen resultaten te komen. Daarnaast is Jester een bedrijf dat groeit en ik vind het boeiend daaraan mee te bouwen. Met mijn oog voor ontwikkeling en mijn netwerk kan ik hier een mooie rol spelen.

Hoe zal je rol bij Jester verschillen van je rol bij Randstad?

Ik houd mij graag en veel bezig met organisaties in beweging, dit zal bij Jester niet anders zijn. Veel bedrijven worstelen met de veranderingen in hun omgeving. Of het nu gaat om de opkomst van blockchain of voortdurend nieuwe vaardigheden die van werknemers worden gevraagd, organisaties worden voortdurend geconfronteerd met ontwikkelingen die hen beïnvloeden. Bij Randstad was dit in extreme mate merkbaar omdat het een bedrijf is dat zich als eerste aan moet passen als markten veranderen. Dit vraagt namelijk om andere werknemers. Vandaag de dag zijn arbeid en technologie de belangrijkste resources voor een organisatie. Ik heb strategie bij Randstad altijd vanuit het perspectief van human capital benaderd. Bij Jester denk ik breed met organisaties over hoe zij beide resources een plek kunnen geven in hun strategie.

Wat maakt jou een echte Jester?

De jester was vroeger de hofnar die de vorst gevraagd en ongevraagd van advies voorzag. Deze rol vervul ik eigenlijk al mijn hele carrière, dus wat dat betreft voelt de overstap naar Jester als thuiskomen. Ik vind het belangrijk klanten een spiegel voor te houden; oprecht te zijn. Wij hebben als adviseurs niet het gouden ei of het verlossende woord. Maar we kunnen de klant leiden naar de beste oplossing. Hiervoor is het soms nodig klanten te vertellen wat ze niet willen horen. Daarnaast breng ik veel creativiteit in, iets wat de hofnar met het gebruik van storytelling, muziek en theater ook deed.

Bij Jester vragen we onze klanten altijd: “De wereld verandert, wat doet u?” Wat zou jouw antwoord zijn?

Ik verdiep mij graag in wat de wereld voor mij betekent. Dat wil zeggen dat ik mij interesseer voor mijn medemens, maar ook voor grootse ontwikkelingen. Ik heb oog voor wat er om mij heen gebeurt. Dat plaats ik in het grotere geheel. Mijn nieuwsgierigheid helpt mij hierbij. Ik lees veel en probeer op deze manier te blijven leren en mijzelf opnieuw uit te vinden. Ik doe graag eens iets anders: geen MBA, maar in plaats daarvan een studie Filosofie bijvoorbeeld. Ik vind het belangrijk mijn blik continu te verbreden en bovenal iets te doen! Maak een keus, als het niet werkt, kun je weer een nieuwe keus maken. Dat is de enige manier om mee te kunnen in een continu veranderende wereld.

Wat kunnen mensen van jou verwachten als ze met jou werken?

Ik werk altijd vanuit de relatie. Aan de basis van iets moois staat uiteindelijk een groep mensen die heeft besloten samen ergens naar toe te werken. Daarnaast maakt het verdiepen van een relatie het mogelijk echt iets te betekenen voor elkaar. Veel mensen zien mij als de typische trusted advisor, waar ze met allerlei vragen bij terecht kunnen. Vaak gaat dit over strategie, maar niets is onbespreekbaar. Ik ben altijd op zoek naar het beste resultaat voor mijn klanten. Daarnaast breng ik humor in, want het mag natuurlijk ook best een beetje leuk zijn.

Het zal wel even wennen zijn, van 38.000 naar 7 collega’s. Hoe zouden jouw voormalig collega’s jou introduceren?

Grappig dat je dit vraagt, bij mijn vertrek zijn ze gevraagd mij te kenmerken in een quote. Ik heb hier een paar voorbeelden.
“Maurits heeft oog voor de mens en ligt naast zijn team in de loopgraven”
“Hij is een snelle denker, heeft veel expertise en is vernieuwend”
“Maurits is een challenger van de gevestigde orde (dit is best wel even slikken, zowel voor de mensen om hem heen als voor hemzelf)”
“Hij levert altijd, al is het soms op het laatste moment :-)”

En welk ongevraagd advies wil je je nieuwe collega’s geven?

Don’t be so serious; strategie is vooral leuk! Een goede strategie vraagt om creativiteit. We zijn bij Jester methodisch zeer sterk, maar we mogen ook echt wel eens buiten de lijntjes kleuren. Chaos en toeval zijn niet erg en ook strategie dient gerelativeerd te worden.

Tot slot, waar kijk je het meeste naar uit?

Ik verheug mij vooral op het samen verder bouwen aan een mooi bedrijf. Om impact te hebben bij de organisaties waar we voor werken. En bovenal resultaten te boeken met klanten en medewerkers.

Persoonlijk kennismaken met Maurits? Bel (06 8364 8353) of mail (m.speksnijder@jester.nl).