Scenarioplanning
Krijg grip op de turbulente omgeving
Ontwikkel robuuste strategie voor verschillende scenario’s
Scenarioplanning is een methode waarbij u meerdere plausibele toekomstbeelden ontwikkelt. Hierin verkent u het verloop van kernonzekerheden en de kansen en risico’s die dit met zich meebrengt. Scenario’s zijn extreme maar denkbare verhalen van de toekomst. Bij elk scenario horen specifieke kansen en opties. Opties die in elk scenario passen zijn robuust en een goede onderlegger voor uw strategie.
Scenarios are stories. They are works of art, rather than scientific analyses. Maybe the reliability of their content is less important than the types of conversations and decisions they spark.
– Arie de Geus
Waar wordt scenarioplanning voor gebruikt?
Strategievorming
Welke strategische opties moet ik oppakken?
Validatie van strategie
Hoe toekomstvast is mijn strategie?
Risicomanagement
Met welke risico’s moet ik rekening houden?
Innovatie
Hoe kan ik vernieuwen?
Organisatieontwerp
Hoe kan ik mijn organisatie inrichten op de toekomst?
Complexe besluitvorming
Moet ik investeren of niet? In welk scenario moet ik opschalen en in welk scenario juist niet?
Wat is scenarioplanning wel en niet?
Scenario’s zijn…
Voorstellingen van de toekomst
Scenario’s doordenken onzekerheid.
Externe realiteiten
Scenario’s kunt u niet beïnvloeden, u moet er rekening mee houden.
Extreme beelden
Scenario’s vormen de hoeken van het speelveld, bedoeld om uw huidige denken op te rekken en uit te dagen.
Consistente en plausibele ‘verhalen’
Scenario’s verbeelden hoe de toekomst eruit kan zien. Ze vormen de basis voor strategie en innovatie.
Scenario’s zijn geen…
Voorspellingen van de toekomst
De werkelijkheid zal ingrediënten uit meerdere scenario’s bevatten.
Keuzes voor bepaalde toekomstige richtingen
U kiest niet één scenario. Ze kunnen allemaal werkelijkheid worden.
Gevoeligheidsanalyses op een business case
Scenario’s zijn geen variatie op een forecast, maar exploreren meerdere onzekerheden.
Visies of strategische plannen
Scenario’s beschrijven de mogelijke omgeving. In de visie en strategie beschrijft u hoe u daarop inspeelt.
Scenarioplanning in 6 stappen
Stap 1: Scope bepalen
Bepaal de vragen over de toekomst, tijdshorizon, grenzen en stakeholders die de toekomst kunnen beïnvloeden.
Stap 2: Trends verzamelen
Inventariseer trends in de omgeving.
Stap 3: Trends analyseren
Bepaal de impact en de onzekerheid van trends. Bepaal ook de mate van samenhang (cross-impact) tussen de trends. Het doel is te komen tot kritische onzekerheden.
Stap 4: Scenario’s opstellen
Bepaal het assenkruis en werk de mogelijke scenario’s uit tot levendige toekomstbeelden.
Stap 5: Strategische opties bepalen
Bepaal de kansen en risico’s in de scenario’s. En genereer nieuwe strategische opties. Scoor de relevantie van de opties per scenario. En bedenk hoe toekomstvast uw huidige strategie is.
Stap 6: Monitor de ontwikkelingen
Houd de ontwikkeling van de scenario’s in de gaten met een omgevingsmonitor, zodat je tijdig bij kunt sturen.

Online tool: Social Scenario Planning
Creëer toekomstscenario’s online met alle stakeholders
- Samen de toekomst verkennen
- Beter resultaat door rijkere input
- Groter draagvlak voor het resultaat
- Kortere doorlooptijd

Online tool: Omgevingsmonitor
Monitor trends en scenario’s
- Inzicht in de impact en urgentie van trends
- Inzicht in de waarschijnlijkheid van scenario’s
- Inzicht in de relevantie van strategische opties
- Voer online een strategische dialoog
Referenties
De wereld verandert. Wat doet u?
Bel of email ons voor meer informatie